Vurder hvor godt de følgende beskrivelser passer på dig. 1 stjerne betyder at beskrivelsen slet ikke passer, mens 7 stjerner betyder at beskrivelsen passer virkelig godt
Kan anvende en systematisk søgestrategi, når du søger efter fagligt materiale.
Med systematisk søgestrategi menes samlet valg af databaser med overvejelser over in- og eksklusionskriterier som periode, sprog, geografi mm.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende nationale og internationale databaser i din informationssøgning.
Med ´databaser´ menes de databaser, der er relevante for dit arbejdsområde - fx de databaser du har adgang til gennem bibliotekerne.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan vurdere og selektere søgeresultater inklusiv kildekritik heraf.
Her menes fx at afdække et website/en portals formål, hensigt og autoritet samt finde ophav på internetkilde.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende forskellige søgeteknikker og søgeværktøjer til at finde digitalt materiale, samt anvende fjernadgang.
Med ´søgeteknikker´ menes fx kædesøgning, søgeafgrænsning, boolsk søgning og citationssøgning. Med søgeværktøjer menes kontrollerede emneord og thesaurii som i ERIC, Cinahl mm. Med fjernadgang menes VPN og WAYF.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende referencehåndteringsprogrammer til at håndtere kilder korrekt.
Her menes fx anvendelse af referencehåndterings-programmer som Refworks, Zotero og Mendeley.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan tilrettelægge undervisningen så studerende anvender fagspecifikke digitale teknologier til informationssøgning.
Med ´fagspecifikke teknologier´ menes fx Statistikbaser, lovinformation i Retsinformation, kliniske retningslinier og MarketLine mm.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan tilrettelægge undervisningen, så den understøtter studerendes læring ift. at analysere og vurdere digitalt materiale og søgeresultater kildekritisk.
Med ´tilrettelæggelse af undervisningen´ menes også evt. indragelse af andre eksperter som bibliotekarer og pædagogiske IT ressourcepersoner.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan inddrage digitale materialer med forskellige typer indhold i undervisningen.
Her menes digitale materialer, der kombinerer forskellige virkemidler, fx links, billeder, lyd, video, animation.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan producere digitale undervisningsmaterialer, der hovedsageligt baserer sig på tekst til studerende.
Med ’digitale materialer’ menes fx PowerPoint-præsentationer, links eller lignende.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan inddrage digitale materialer, der hovedsageligt er tekstbaserede i undervisningen.
Med ’digitale materialer’ menes fx PowerPoint-præsentationer, links eller lignende. Det kan være både egne og andres materialer.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan producere digitale materialer med forskellige typer indhold til studerende.
Her menes digitale materialer, der kombinerer forskellige virkemidler, fx links, billeder, lyd, video, animation.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan finde og udvælge relevant, digitalt materiale til undervisningen.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan agere i overensstemmelse med regler for digital ophavsret.
Med ´digital ophavsret´ menes bestemmelse vedr. digitale materialer i ophavsretsloven, samt markeringer af ophavsret i Creative Commons vedr. anvendelse af digitalt materiale.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan agere i overensstemmelse med god skik, og underviserpligt ift. kildehenvisning ved anvendelse af digitale ressourcer.
Med´digitale ressourcer´ menes fx blogindlæg, websider, computerprogrammer, You Tube videoer, lovtekster, wikindlæg, ebøger og elektroniske tidsskriftsartikler.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan agere inden for reglerne for digital behandling af personfølsomme oplysninger.
Med ´personfølsomme´ oplysninger menes her oplysninger om personer, der direkte eller indirekte kan identificeres. Det gælder selvfølgelig cpr-numre, fulde navne eller adresser, men også billeder eller optagelser vil normalt være personoplysninger. Det samme gælder fx kendetegn eller kaldenavne, som medfører mulighed for identificering af de pågældende personer. Selv hvis oplysningerne anonymiseres via pseudonymisering, er der stadig tale om personfølsomme oplysninger.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan undervise studerende i reglerne for digital behandling af personfølsomme oplysninger ift. den profession/branche, uddannelsen er rettet imod.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan agere indenfor rammerne for god skik ift. brug af andres digitale materialer.
Hermed menes god skik i forhold til anvendelse og videreudvikling af andres digitale materialer, jvf. opretshavloven og forståelse af Creative Commons.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale redskaber til differentiering i undervisningen.
Med ’digitale redskaber’ menes her fx læringsstier og interaktive spørgsmål/svar-redskaber.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale redskaber til understøttelse af varierede undervisningsformer.
Med ’digitale redskaber’ menes her fx materialer med forskellige typer indhold, og interaktive spørgsmål/svar-redskaber og samarbejds- og præsentationsredskaber.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale redskaber til at facilitere undervisning, som er uafhængig af de studerendes fysiske tilstedeværelse.
Med ´undervisning som ikke er afhængig af studerendes fysiske tilstedeværelse´ menes fx webinar & flipped learning.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan producere digitale læringsressourcer eller -objekter, der erstatter (eller er ligeværdige med) dele af tilstedeværelsesundervisningen eller traditionelle materialer.
Med ´undervisning som ikke er afhængig af studerendes fysiske tilstedeværelse´ menes fx webinar & flipped learning.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende mobileteknologier i undervisningen.
I undervisningen anvendes mobile teknologier i tilfælde hvor teknologien gør undervisningen uafhængig af rum og tid fx gennem anvendelse af stop-motion. Andre eksempler er ”lommefilm”, Iris Connect, augmented reality, Sky-view, empiriopsamling vha mobiltelefon etc.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan understøtte, at de studerendes samarbejde kan støttes digitalt.
Med ’samarbejde kan støttes digitalt’ menes fx at anvende OneDrive og/eller OneNote som en del af undervisningen.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale redskaber til at udvikle undervisningsformer, som er fleksible ift. tid og sted.
Med ´undervisning som ikke er afhængig af studerendes fysiske tilstedeværelse´ menes fx webinar & flipped learning.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale muligheder for deling af undervisningsmateriale med kolleger.
Med ’deling af undervisningsmaterialer’ menes fx at dele på læringsplatformen, fællesdrev e.l.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale muligheder for at kvalificere og formidle din viden i samspil med andre undervisere og samarbejdspartnere.
Med ’samspil med andre’ menes fx kommentering, feedback og formidling ved hjælp fx Word, Office Mix, blogs, wikis e.l.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan vurdere og vælge hensigtsmæssige kanaler til kommunikation, videndeling og samarbejde.
Med ´kommunikation, videndeling og samarbejde´ menes anvendelse af Outlook som planlægnings- og samarbejdsredskab, fx indkalde til møder, planlægge samarbejde, planlægge eget arbejde samt synkron, skriftlig kommunikation og samarbejde, fx chat og onlinemøder.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan kommunikere og formidle undervisning og vejledning på læringsplatformen.
Med´ kommunikation, formidling og vejledning´ menes eksempelvis stille digitale materialer til rådighed for de studerende, fx i undervisning, opgaver, faglig vejledning og evaluering.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale redskaber til synkron kommunikation i samarbejde, undervisning eller vejledning.
Med ’synkron kommunikation’menes her fx Skype for business.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende digitale redskaber til asynkron kommunikation i samarbejde, undervisning og vejledning.
Med ’asynkron kommunikation’ menes fx producere, sende og dele ved hjælp af Word, Outlook, Excel, PowerPoint o.l. fra Office-pakken. Eksempelvis OneNote og øvrige muligheder i Office365, delte onlinedokumenter, fælles drev o.l.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan vurdere, hvornår det er relevant at inddrage sociale medier i en fagprofessionel kontekst.
Med ´sociale medier´ menes fx UC Viden, Twitter, LinkedIN, blogs, Mendeley og Facebook.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende sociale medier til præsentation og profilering.
Med ’sociale medier’ menes her profilering og præsentation fx gennem UC Viden, ORCID, Twitter, LinkedIn, Researchgate ellerAcademia.edu.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende sociale medier til udvikling og deltagelse i netværk.
Med ’sociale medier til udvikling af netværk’ menes fx UC Viden, ORCID, Twitter, Mendeley, Linkedin.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende sociale medier til opdatering på nyeste viden og ideer.
Med ’sociale medier’ menes fx blogs, Mendeley, Researchgate eller Academia.edu.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan anvende sociale medier til formidling af egen videnproduktion.
Her menes formidling gennem fx Mendeley, Researchgate eller Academia.edu.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan udforske og udfordre de eksisterende systemer og deres anvendelse.
Her menes eksempelvis gennem Iris Connect, Office365, OficeMix, Wiseflow og Studienet. Ved ´udfordring´ forstås fx at anvende kendte systemer på nye måder.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan afdække hvem i dit faglige nærmiljø, du kan kontakte for hjælp og digital kompetenceudvikling.
Hermed menes om du fx gennem dit faglige nærmiljø, på campus eller i VIA kan afdække hvilke muligheder ,du har for digital kompetenceudvikling.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan inddrage nye digitale redskaber og -ressourcer, der er specielt relevante ift. den profession/branche, studiet er rettet imod, i undervisningen.
Her menes digitale redskaber og ressourcer, som er kendte i professionen, men som er nye i undervisningen.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan inddrage nye digitale redskaber og -ressourcer, der er specielt relevante ift. dit fag/fagområde i undervisningen.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan indgå i udviklingsprojekter ift. udvikling af uddannelser i en digital kontekst.
Her menes fx flipped learning, skype for business, streamet undervisning mv.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan bidrage proaktivt ift. at udvikle eksisterende uddannelser på nye måder ved hjælp af digitale teknologier.
Her menes eksperimenter med at udvikle nye undervisningsformer og læringsrum, fx netuddannelse, flipped learning, vejledning med skype for business mv.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan eksperimentere med nye digitale teknologier i undervisningen.
Her menes digitale værktøj/systemer, som ikke i forvejen, er anvendt eller tilpasset en undervisningssituation.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Kan eksperimentere med anvendelse af kendte digitale redskaber, teknologier og tjenester i undervisningen.
I hvilken grad passer denne beskrivelse på dig?
Navnet vil fremgå på dit resultat
Vælg alle de områder som du mener, at det er særligt vigtigt at være dygtig til (min. 2).
Linket til dit resultat sendes på email
Din email er ikke synlig for nogen og anvendes ikke til markedsføring
Underviserens digitale kompetencehjul
Sådan gør du
Godkend "Vilkår og betingelser"
Klik på den grønne knap "Start"
Svar på spørgsmålene i undersøgelsen
Se dit personlige resultat efter få sekunder
Opdateret 2. Dec. 2018
1. Velkommen
1.1 Vi har udarbejdet disse servicevilkår (”Vilkår”), så du ved, hvilke regler der gælder for vores forhold til dig. Vilkårene gælder for din brug af Center for Digital Dannelse (i det følgende benævnt ”vi”, ”vores”, ”os”) tjeneste Det Digitale Kompetencehjul (i det følgende benævnt ”Tjenesten”), og udgør en juridisk bindende kontrakt mellem dig og os.
1.2 For at kunne anvende vores Tjeneste, skal du have accepteret Vilkårene som præsenteres for dig:
- forinden du anvender vores Tjeneste.
- når vi foretager væsentlige ændringer i Vilkårene.
1.3 Vilkårene gælder for din brug af Tjenesten og du skal derfor læse dem grundigt igennem.
2. Accept af vilkår
2.1 Du kan ikke anvende vores Tjeneste medmindre, at du accepterer Vilkårene. Når du accepterer Vilkårene accepterer du at overholde og være bundet af Vilkårene.
2.2 Du skal være minimum 13 år for at kunne acceptere vilkårene selv. Hvis du er under 13 år, kan du kun anvende tjenesten under opsyn af en forældre eller værge, der på dine vegne accepterer at overholde og være bundet af Vilkårene.
3. Ændringer
3.1 Vi prøver hele tiden at forbedre vores Tjeneste. Det betyder, at vi til enhver tid og uden varsel, kan afbryde eller ændre Tjenesten.
3.2 Vi kan til enhver tid opdatere eller ændre vores Vilkår.
4. Rettigheder, som vi giver dig
4.1 Vi har alle rettigheder, herunder immaterielle rettigheder og eventuel knowhow til Tjenesten.
4.2 Du får en tidsbegrænset, ikke-eksklusiv, ikke-overdragelig ret til at tilgå og anvende Tjenesten. Formålet med din licens er alene at give dig adgang og ret til at anvende vores Tjeneste.
4.3 Du må ikke distribuere, modificere eller videresende indhold af dette website uden skriftlig tilladelse fra Center for Digital Dannelse. Du må heller ikke anvende materialet i kommercielt øjemed. Dette gælder både tekst, billeder, lyd- og videomateriale.
4.4 Ved din accept af Vilkårene indestår du for, at du ikke anvender Tjenesten til ulovlige formål.
5. Rettigheder, som du giver os
5.1 Vores Tjeneste giver dig mulighed for lære, undersøge, evaluere eller teste nogle målbare områder. Når du gør det, har du mulighed for at gemme, sende eller modtage resultatet. Du beholder selvfølgelig ejerskabet over eventuelle immaterielle rettigheder, som du har til testresultatet, men du giver os en licens til at anvende resultatet, som fremkommer som følge af vores levering af Tjenesten.
6. Beskyttelse af personlige oplysninger
6.1 Dit privatliv betyder meget for os. Du kan finde ud af, hvordan dine personoplysninger håndteres, når du anvender vores Tjeneste ved at læse vores privatlivspolitik.
7. Funktionalitet og garanti
7.1 Tjenesten udbydes ”as is” og med den beskrevne standardfunktionalitet uden yderligere garantier af nogen art. Du påtager dig ethvert ansvar forbundet med brug af Tjenesten. Vi garanterer således ikke, at Tjenesten opfylder dine krav, eller at Tjenesten fungerer fejlfrit.
7.2 Du er bekendt med, at Tjenesten, som alle andre software-baserede tjenester, kan indeholde fejl og uhensigtsmæssigheder. Sådanne fejl og uhensigtsmæssigheder afhjælpes, hvis det er muligt, i forbindelse med vores løbende vedligeholdelse af Tjenesten. Du kan ikke stille krav om nogen bestemt afhjælpning eller gøre misligholdelsesbeføjelser gældende med virkning for fortiden.
7.3 Såfremt vores Tjeneste er afhængig af indsamlede oplysninger fra dig til at fremlægge foreslåede anbefalinger, er resultat kun vejledende. Vi påtager vi os intet ansvar for dine handlinger baseret på output fra Tjenesten, herunder uden begrænsning, hvis sådanne handlinger ikke giver korrekte eller de forventede resultater.
8. Ansvarsbegrænsning
8.1 Vi er i intet tilfælde ansvarlig for følgeskader, direkte eller indirekte tab – herunder men ikke begrænset til økonomiske konsekvensstab, driftstab, manglende besparelser, mistet fortjeneste, goodwill, image, tab af data eller indirekte tab – som følge af din brug af Tjenesten.
8.2 Du er i enhver henseende forpligtet til at holde os skadesløs for ethvert krav som en tredjemand måtte rette mod os som følge af dit brud på ophavsretslovens bestemmelser eller bestemmelserne i disse Vilkår generelt.
9. Force Majeure
9.1 Vi er ikke ansvarlig overfor dig, såfremt der indtræder omstændigheder, som hindrer eller udsætter Vores opfyldelse af aftalen. Sådanne omstændigheder kan bl.a. være: krig, mobilisering, oprør og uroligheder, terroraktioner, naturkatastrofer, strejker og lockouts, eller edb-vira, hacking, DDoS-angreb, spam, påbud fra offentlige myndigheder og rettighedshavere, eller andre omstændigheder, som Center for Digital Dannelse ikke har direkte kontrol over. Såfremt en eller flere af de forannævnte omstændigheder indtræder, er Vi efter eget valg berettiget til midlertidigt at suspendere Tjenesten eller til ansvarsfrit at stoppe din brug af Tjenesten.
10. Lovvalg og værneting
10.1 Enhver tvist mellem dig og os skal afgøres efter dansk ret og ved Københavns Byret.
11. Kontakt og support
11.1 Center for Digital Dannelse
Vesterbrogade 14A, 2. sal
1620 København V
digitaldannelse.org
dd@digitaldannelse.org
+45 61 33 78 58
Choose one of the two methods to log in
Google will verify the ownership of your email (and nothing else).
Having trouble? Your browser might block cookies. You need to enable cookies from this site and from https://accounts.google.com in your browser settings. Or you could try using an other browser.
Have a login key sent to your email.